Jimi Hendrix


 
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 Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970

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Ayler
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MessageSujet: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Dim 11 Juil 2010 - 0:16

Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970


Titres :

1. Pass It On
2. Lover Man
3. Machine Gun
4. Ezy Ryder
5. Red House
6. Message To Love
7. Hey Joe
8. Freedom
9. Hear My Train A Comin'
10. Room Full Of Mirrors
11. Foxy Lady
12. Purple Haze
13. Star Spangled Banner
14. Voodoo Child (Slight Return) > Keep On Groovin'



Sources : Il existe 4 sources différentes de ce concert, ainsi qu'un Merge.


Source de la chronique : Vibratory Baltimore '70 Merge Final Version 1.0

Le Merge du concert de Baltimore donné le 13 juin 1970 réunit toutes les conditions pour être d'une qualité audio excellente : les sources sont nombreuses (jusqu'à 4) et de très bonne qualité.
On entend donc tous les instruments (y compris la batterie !), et ceux-ci sont équilibrés.

La qualité musicale est dans l'ensemble elle aussi en rendez-vous, faisant de ce concert un indispensable de la tournée de 1970. L'absence de problème technique est à souligner : les problèmes de justesse ou d'amplification sont quasi absents de ce concert.

En bref :

Le groupe ouvre sur "Pass It On", "Straight Ahead" en devenir, dans une version excellente, largement instrumentale. Le chant de Jimi est toutefois appliqué, et il confirme sur "Lover Man".

"Machine Gun" est sans nul doute l'un des moments forts du concert. Billy Cox introduit lors du solo central un riff sur plusieurs cordes qu'il reprendra lors de l'ultime tournée européenne. Le dernier solo est remarquable, presque méditatif, avec même un passage bluesy. A noter que Jimi ne termine pas par un déluge de bombes.

"Ezy Ryder" tient pour une fois à peu près la route.

La version de "Red House" est relativement courte (moins de 7 minutes !) mais elle est remarquable. Le chant de Jimi est très appliqué, et son jeu de guitare très nuancé en première partie de morceau. Lors du solo central (seulement deux cycles de 12 mesures), Mitch Mitchell montre son intention d'en découdre dès le premier cycle, obligeant Jimi à jouer avec beaucoup d'intensité.

Suit "Message To Love", dont c'est l'une des versions Live les plus solides, avec un solo central parfaitement exécuté.

Sur "Hey Joe", le Merge permet d'apprécier la réaction du public au premier hit de la soirée : l'audience marque tous les deuxièmes et quatrièmes temps de battements de mains. Paradoxalement, cela semble presque démotiver Jimi qui chante avec le minimum syndical de conviction.

"Freedom" pose décidément problème au trio : la version est très moyenne, plombée par un chant assez mauvais (où le texte est par moments modifié). Seul le pont central (absent de la version studio) a retenu mon attention, avec de belles variations.

"Hear My Train A Comin'" est joué sur un tempo assez rapide. Si le chant n'est pas au top, le solo central est solide.

Le chant s'empire sur "Room Full Of Mirrors", qui est suivi d'un "Foxy Lady" au tempo assez élevé.

Sur "Purple Haze", le public est très présent : il chante et marque tous les temps. Jimi redresse la barre et livre un belle version de "Star Spangled Banner". Le tempo des premières phrases est distordu jusqu'à un passage violemment bruitiste d'où émerge ensuite une étrange beauté.

Le concert se termine par une superbe version de "Voodoo Child (Slight Return)", avec beaucoup d'intention dans le jeu de Jimi. Après une citation de "Keep On Groovin'", Jimi reprend l'introduction du titre et conclut le concert en jouant avec les dents - signe qu'il se prend au jeu.
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Titi



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mer 14 Juil 2010 - 12:12

Voici une chronique d'époque, qui souligne la qualité de la performance du trio :

Jimi Hendrix appears, resplendent in a purple ruffled shirt, green bell-bottoms, a silver spangled vest that ended at the shoulder blades, a multicoloured headband that trailed down his neck, a bright silk scarf tied to his left arm, and a fringe belt that hung down his right leg. A white guitar with leopard-skin strap completed the ensemble. The Yorktown Light Show paled in comparison...It is certainly true that during all the frenetic activity onstage, the music sometimes took second place. Yet it was always there... Let's face it, no one is going to upstage Hendrix anyway, musically or visually - he's got the brightest clothes and most of the speakers. And Mitch Mitchell's drumming is a delight: quick, crisp and swinging. The group was all business, starting out with a blues and pausing only long enough at the conclusions for Hendrix to acknowledge the beginning of the applause before saying rapidly into the microphone 'Hello Baltimore, how are you?' before moving on to the next number... Hendrix seems to have given up thee sideshow antics, except for a brief few bars near the end of the concert when he played the guitar with his teeth, and such relatively subtle devices, for him anyway, as falling suggestively on the wah-wah pedal. Perhaps he doesn't need them anymore. Suggestion has replaced overstatement. That doesn't mean that Hendrix isn't still able to conjure up, with a slight turn of his wrist, awesome, searing audible power through his wraparound speaker set-up and then shut it off with a shrug of the shoulder. He is still able with the sullen unsmiling look - heavy business - to draw the fans down in front of the stage as he did at the end of the show at the Civic Center. It's just that music is now at the center of the group's presentation which is, of course, where it should be. And regardless of what you think of it, Hendrix music, a combination of tough, bluesy vocal and instrumental delivery mixed with speaker feedback, is unlike any sound to be heard in contemporary rock. Hendrix concluded the concert with a tortured instrumental version of the Star Spangled banner the likes of which, it's safe to say, has never been witnessed in the birthplace of the national anthem. The audience exhibited a good deal more interest in the song than the usual Civic Center crowd waiting none too patiently for the basketball game to start. Again, it may be that Hendrix is turning more political now. After a final number, one fist raised in the symbol of rebellion, the other giving the peace sign, Hendrix was off the stage as quickly as he had appeared. 'Right on!' shouted several people in the crowd.
James Dilts (Baltimore Sun, June 21, 1970)

Source : http://www.rockprophecy.com/hendrix70b.html



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Titi



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mer 14 Juil 2010 - 12:18

Voici les notes du créateur du Merge :

- 1st Source (stereo, VG+)
- 2nd Source (mono, G+ with a lot of hiss and echo)
- 3rd Source (mono, VG+ with lots of cuts)
- 4th Source (mono, VG- some cuts)

1st source contains the complete show except for the beginning of "Hear My Train", which is missing 10 seconds. This source is the oldest known source and a stereo recording. Throughout the merge it stays centred.

2nd source was probably recorded some distance away from the stage since it sounds very echoey. This tape recorded the complete show without interruption. It is only used to fill the gaps of the 3rd and 4th sources. Due to it's echoey nature it was impossible to use it constantly. This is also the only source I did EQ, the hiss was too loud and did not contain any high frequency sounds. (soundfloor up to around 7000Hz) It is predominantly mixed to the left mainly filling 3rd source gaps. (only a couple of times it pans to the right)

3rd source contains a lot of small to large cuts at the same time the best sounding mono source of this concert. The squeels that accompanied every cut (tape slipping of the recording heads) were deleted and are replaced with the 2nd source. It is mixed to the left all the way through the merge.

4th source has some cuts here and there but generally okay. This source is mixed to the right throughout the merge. (sidenote: the guy that can clearly be heard shouting: "DAMN!!" at the beginning of "Star Spangled Banner" on the 1st source bleeds through to source 4)


Citation :

Ayler a dit :

Je n'ai pas comparé les différentes sources entre elles, mais j'ai rédigé mes notes à partir du Merge car j'en avais un excellent souvenir. Selon In From The Storm, l'ATM auquel tu fais référence est supposé être la première source (stéréo), pourtant peut-être la meilleure. C'est à partir de celle-ci que Chris Dixon a écrit sa chronique.

A titre personnel, j'aime beaucoup le rendu de la plupart des Merge, tout en émettant une réserve : les très subtils décalages (inévitables) entre les différentes sources créent un effet de phasing pas désagréable - mais qui transforme quelque peu la réalité musicale. Une excellente source Audience - surtout si les instruments sont équilibrés - peut s'avérer supérieure au Merge.




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Titi



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mer 14 Juil 2010 - 12:19

La cinquième source :


1970-06-13 Baltimore 5th source - the 'so-called soundboard tape'

Thanks to CTT member carlygtr56 we have a new source for Baltimore70.
It starts with Machine Gun, and runs until the end of the show, omitting SSB.

There are only very faint vocals audible until near the end of Hear my Train, where (at 6:30) Jimi can be heard singing very clearly. From then on, the vocals are present very clearly and upfront in the mix.

Another remarkable characteristic of the sound of this tape is that there is almost no audience reactions audible. On the 4 other sources, the music is almost drowned by audience reactions at times, on for example the start of Hey Joe, or during Foxy Lady and Purple Haze.

Whether this is a tape recorded with a microphone or from a soundboard is still a bit of a mystery (to me, anyway). The difference in absence/presence of the vocals and the absence of near-mix audience reactions sure makes it seem like it has 'something' to do with a soundboard. But we're open to all theories

The last track on the disc is another mystery item.
Room Full Of Mirrors, seemingly 2 short takes from a session or rehearsal.
The pitch and tempo are almost identical to the RFOM version released on Morning Symphony Ideas, which was recorded in the Record Plant NYC on 25 sep 69. Its possible that these takes are earlier takes from that session, but its hard to be 100% sure about this because of the sound quality and how short the pieces are.

The torrent contains 2 folders, the 'raw' version which is exactly the disc we got from carlygtr56, and an 'edit' version. You can set your torrent client to download either or both versions.

The 'edit' version has been through phase correction, to deal with the soundsignal which goes from l to r channel quite a bit in the 'raw' version.
Also, a repeated section of Purple Haze has been deleted in the 'edit' version.

Lineage: ???>cassette>CDR>WAV>FLAC
Phase correction done with Adobe Audition 3.0

Huge Thanx to Carlygtr56 and Hawkfan369 who made this possible.

Artwork: None.

1970-06-13 (Saturday): Civic Center, Baltimore, Maryland, USA
tracks:

1. Machine Gun
2. Ezy Ryder
3. Red House
4. Message To Love
5. Hey Joe
6. Freedom
7. Hear My Train A Comin'
8. Room Full Of Mirrors
9. Foxy Lady
10. Purple Haze
11. Voodoo Child (slight return) « Keep On Groovin'
12. Room Full Of Mirrors (rehearsal)(probably not from Baltimore)

http://crosstowntorrents.org/showthread.php?t=1956
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Electric Thing



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mer 14 Juil 2010 - 13:22

Le Merge semble un peu brouillon au premier abord, et en faisant la comparaison avec l'ATM.117 (1st source stereo 1st gen), et avec l'Upgrade, on se rend compte qu'on ne gagne pas franchement en terme de définition du son. C'est assez sourd alors que le son de l'ATM 117 est plus fort, plus net !
Pour l'upgrade c'est encore un peu différent. Le son fait vraiment nettoyé, il en devient ainsi très bon pour un enregistrement audience. On a vraiment l'impression d'être proche de la scène, pourtant le rendu est moins "fin" que sur l'ATM.117, les "craquements" étant sans doute eux aussi rehaussés avec tous les autres sons...

La différence la plus importante, me semble se faire sur le rendu du public. En effet, sur l'ATM.117 et l'Upgrade on entend très bien le public se trouvant à côté du micro (ça sent le pirate quoi), alors que sur le Merge, cela fait plus comme un enregistre soundboard, avec un public remplissant toute la salle, et non, juste l'espace près du micro (je me fais comprendre ou pas ?).

Difficile de faire un choix... Faut tous les avoir ma foi !
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Electric Thing



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Jeu 26 Aoû 2010 - 19:23

Avec la cinquième source il est clair que l'on distingue bien mieux les instruments : on gagne en précision, c'est plus net, plus proche, mais par contre c'est assez sourd (c'est la basse de Cox qui fait trop de basse ) !!! J'ai comparé rapidement avec Vibratory Baltimore '70 Merge Final Version 1.0 et Baltimore source 1 UPGRADE, la différence est tout simplement ENORME !


On n'entend plus le public... chouette ! Certes, mais on n'entend plus non plus la voix de Jimi (sauf sur "Red House", et encore) !!! C'est l'inconvénient de cette source ! Du coup vivement un nouveau merge, qui peut faire très mal !

A noter enfin qu'il manque tout le début du concert ("Pass It On", "Lover Man"), et un bonne partie de "Machine Gun" (3.49 seulement contre 10.34 pour le merge) ! C'est dommage...
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Electric Thing



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Jeu 26 Aoû 2010 - 19:26

Electric Thing a écrit:
Du coup vivement un nouveau merge, qui peut faire très mal !
Merge qui existe :

Merge of 1st stereo source "update" version and 5th "stage" source
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Purple Jim



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Lun 22 Nov 2010 - 13:03

Un montage vidéo avec photos rares du concert :

http://www.youtube.com/user/wilsonmcphert#p/u/6/DcMhszGSsBs
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Mousme



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mar 18 Jan 2011 - 22:13



Dernière édition par Mousme le Lun 4 Mai 2015 - 16:12, édité 1 fois
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Purple Jim



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Dim 23 Jan 2011 - 19:01

BALTIMORE SUN - ‘Nobody’s Going To Upstage Hendrix’ by James D. Dilts:

“Crank, a rock group from Washington, was working in front of a battery of speakers onstage. In back of a screen behind them, the York town Light Show, also from Washington and consisting of Tim Pace, John Lindsay and Peter Winkler, several girls, 17 carousel, four overhead, and three 16 mm movie projectors, a colour wheel, and a light console, was working just as hard. Mr. Winkler, the console operator, was moving his fingers lightly over the buttons of his instrument as if he were playing an organ (the machine varies the speed of the slide changes in time to the music). Mr. Lindsay shuttled back and forth turning various pieces of equipment off and on (for a hectic few minutes everything went out) and Mr. Pace and one of the girls reflected images of a peace dove and the faces of rock stars up on the screen with sheets of mirrored acetate (the flexibility of the material allowing them to distort the images in a number of interesting ways). The Yorktown Light Show, happy to have the exposure, donated its services to the concert, which was produced by Phil Basile and Red Ruffino, known as Concerts East and West. ‘I’ve heard them about 200 times,’ said Mr. Winkler, referring to Crank. ‘They’re fantastic. I’ll give ‘em another year.’ (I’ll give them less than that - they’re quite good.)
Out in front 7,600 rock fans in the Civic Center, having finally shouted the house lights down to an appropriately dim level, settled back in their seats, straightened their fringe, lit up their joints, and let the waves of amplified sound and the images
of maze patterns, trees, oozing multicolored amoebas, flames, and whole flocks of peace doves wash over them. And they waited for Jimi Hendrix, who is a psychedelic rock show all by himself.
‘Cactus’ Didn’t Catch
First was an intervening set by ‘Cactus.’ It had its rewards although the group didn’t catch fire, for me anyway, until the last two tunes. ’Oleo’ was made up of pounding rock and roll themes and ad lib boogie choruses, separated by quiet, introspective sections played by Rusty Day (also the lead singer), who achieved some startling mouth harp effects. They ranged from a low growl with a voice undertone, similar to the effect Roland Kirk gets when he plays the flute and hums at the same time, to the sound of a lonesome train. The tune also featured an admirable bass solo by Tim Bogert. ‘Feels So Good’ was drummer Carmen Appice’s solo tune. (Both Appice and Bogert were formerly with the Vanilla Fudge.) Appice combined modern Ginger Baker polyrhythms (he uses two bass drums) with some good old Gene Krupa showmanship (stick-twirling) in a consistently interesting and crowd- pleasing solo.
After a second long intermission, with the stage curtain drawn for maximum anticipatory effect, Jimi Hendrix appeared, resplendent in a purple ruffled shirt, green bell- bottoms, a silver-spangled vest that ended at the shoulder blades, a multicoloured headband that trailed down his neck, a bright silk scarf tied to his left arm, and a fringe belt that hung down his right leg. A white guitar with a leopard- skin strap completed the ensemble. The Yorktown Light Show paled in comparison.
I wasn’t sure what to expect from Hendrix, never having witnessed a live performance but having absorbed over the past few years a measure of the legend that has grown up around him.
[…]
It is certainly true that during all the frenetic activity onstage, the music sometimes took second place. Yet it was always there.
[…]
For the Civic Center show, Hendrix brought with him bassist [Billy] Cox from the Gypsy band and drummer Mitch Mitchell, from the original Experience. Both are thoroughly supportive musicians (let’s face it, no one is going to upstage Hendrix anyway, musically or visually - he’s got the brightest clothes and most of the speakers) and Mitchell’s drumming is a delight: quick, crisp, and swinging. The group was all business, starting out with a blues, and pausing only long enough at its conclusion for Hendrix to acknowledge the beginning of the applause before saying rapidly into the microphone ‘Hello, Baltimore, how are you, before moving on to the next number. They followed in rapid succession, ‘Machine Gun’ from the Band of Gypsys album with Hendrix drumming out chords on his guitar and Mitchell answering with rapid fire rolls from the snare, ‘Hey Joe,’ ‘Foxy Lady,’ and a dozen or so others. Hendrix seems to have given up the sideshow antics, except for a few brief bars near the end of the concert when he played the guitar with his teeth, and such relatively subtle devices, for him anyway, as falling suggestively on the wah wah pedal. Perhaps he doesn’t need them anymore. Suggestion has replaced overstatement. That doesn’t mean that Hendrix isn’t still able to conjure up, with a slight turn of his wrist, awesome, searing audial power through his wraparound speaker set up and then shut it off with a shrug of the shoulder. He is still able with the sullen unsmiling look - heavy business - to draw the fans down front of the stage as he did at the end of the show at the Civic Center. It’s just that music is now at the center of the group’s presentation which is, of course, where it should be. And regardless what you might think of it, Hendrix’s music, a combination of tough, bluesy vocal and instrumental delivery mixed with speaker feedback, is unlike any sound to be heard in contemporary rock.
Hendrix concluded the concert with a tortured instrumental version of the ‘Star Spangled Banner’ the like of which, it’s safe to say, has never been witnessed in the birthplace of the national anthem. The audience, for what it’s worth, exhibited a good deal more interest in the song than the usual Civic Center crowd waiting none too patiently for the basketball game to start. (Again, it may be that Hendrix is turning more political now.) After a final number, one fist raised in the symbol of rebellion, the other giving the peace sign, Hendrix was off the stage as quickly as he had appeared.
‘Right on,’ shouted several people in the crowd.”
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Mitch007



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Lun 30 Jan 2012 - 17:28



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Mitch007



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Dim 21 Oct 2012 - 19:40

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JH-73



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Ven 7 Déc 2012 - 20:43

Je crois que ce concert est mon préféré de 1970, les 3 premiers titres sont excellents !!! J'ai moins écouté le reste mais j'ai apprécié... après de nombreuses écoutes en boucle de "Pass It On"" et Machine Gun !!!
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Titi



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Mer 26 Fév 2014 - 22:27

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Mousme



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Lun 4 Mai 2015 - 16:13

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robertoblake



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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Ven 4 Sep 2015 - 13:23

Super concert, je rêverais d'une sortie officielle avec un son DTS, 10.1 !!
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MessageSujet: Re: Baltimore (Civic Center) : 13 juin 1970   Aujourd'hui à 14:28

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