Jimi Hendrix


 
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 Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969

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Ayler
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MessageSujet: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Sam 10 Juil 2010 - 22:51

Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969


Titres :

1. Come On (Part 1)
2. Spanish Castle Magic
3. Red House
4. Fire
5. Foxy Lady
6. All Along The Watchtower
7. Hey Joe
8. Voodoo Child (Slight Return)
9. Purple Haze

Source :






"A Magic Time" est un enregistrement "Audience" de près de 57 minutes dont la qualité audio est, au regard des critères de l'époque, remarquable. Les instruments sont équilibrés (on entend Mitch !) et la voix passe bien. Il y a certes un peu de saturation, mais elle reste tout à fait acceptable.
Il existe une autre source "Audience", où les deux premiers titres sont absents et dont la qualité audio est a priori nettement inférieure (je ne connais pas cette dernière).

La tournée européenne de 1969 n'a guère bonne réputation : il est vrai que les deux concerts soundboard de Stockholm comptent parmi les pires de toute la carrière de Jimi.
Rien de tel ici : c'est un Jimi Hendrix enthousiaste qui officie, dans une ambiance excellente. Il communique avec le public dans une bonne humeur manifeste (on l'entend rire).
Il demande même à son audience quel titre elle souhaite entendre !

Quelques faits marquants :
- C'est à un concert de rock auquel nous assistons ici : pas de longues jams instrumentales, et une part modérée de versions à rallonge ;
- "Electric Ladyland" est ici à l'honneur : sauf erreur de ma part, c'est le seul concert de sa carrière où il en propose trois titres à son public ;
- Nous avons le droit à la seule et unique version documentée de "All Along The Watchtower" par l'Experience.


"On va prendre une minute pour s'accorder, OK ?"
Le groupe attaque avec la reprise de "Come On (Part 1)" à l'origine immortalisée sur "Electric Ladyland". C'est une version énergique, réussie (malgré un ou deux flottements) où Jimi reprend lors de ses soli pas mal d'éléments présents sur la version studio. Il prend ses distances avec le blues lors du premier. Contrairement à la version studio, Jimi chante ici deux couplets après le solo central.

Jimi annonce un titre de leur deuxième album, puis lance l'introduction de "Spanish Castle Magic". Malheureusement, il rencontre des problèmes de justesse perceptibles peu avant le solo central. Il profite de ce dernier pour se réaccorder mais il va sans dire que celui-ci est lesté en conséquence : dommage, car l'interprétation est de qualité.

Jimi précise ensuite à son public qu'il va calmer le jeu, et répond aux nombreuses demandes qu'il sait quels titres jouer !
Il entame alors "Red House", dont c'est une très bonne version.
La construction du solo central est typique des versions de l'époque : l'intensité est suivi du passage jazzy (où Jimi alterne accords percussifs et licks), suivi d'un a capella (à la wah wah) précédant un nouveau passage intense.
Jimi est en forme : il s'implique dans son chant, et son enthousiasme se traduit même par quelques rires.

"Quelle chanson voulez-vous entendre maintenant ?"
"Fire" fuse de l'audience... et Jimi attaque dans la foulée l'introduction caractéristique ! Le groupe délivre une version compacte et efficace de ce titre qu'il maîtrise à la perfection.

Jimi dédie alors le titre suivant "à toutes les groupies."
"Taisez-vous et écoutez !"
Sans surprise, le feed back de "Foxy Lady" suit de peu. Le solo de Jimi reprend les bases de la version studio avant un passage joué avec les dents qui soulève l'enthousiasme de la foule.

Le moment le plus intéressant de la performance reste sans nul doute "All Along The Watchtower". Souvent réclamé par son public, Jimi refusait systématiquement de jouer le titre, prétextant généralement le fait qu'il ne connaissait pas les paroles. Le groupe a-t-il profité d'un éventuel soundcheck pour répéter le titre (Noel Redding ne joue pas sur la version studio !) ? En tout cas, Jimi a révisé son texte car il ne se trompe pas dans les paroles : c'est aussi le cas pour le reste du concert, et c'est un bon signe, car les performances où Jimi commence à zapper le chant sont généralement douteuses.
La construction de cette version Live est similaire à celle de la version studio. Elle se rapproche ainsi des versions de 1970. La complexité des arrangements produit certes quelques petites approximations, mais l'essentiel est bien là : c'est une performance réussie, avec un chant particulièrement convainquant par moments.

Un membre de l'audience réclame ensuite "Hey Joe" : Jimi joue presque aussitôt l'introduction ! Le tempo est un peu rapide, mais cela n'empêche pas l'Experience de nous délivrer une très bonne version. Généreux avec son public, Jimi le gratifie d'un second solo avec les dents.

"Merci beaucoup, nous avons encore deux titre à faire."
Jimi annonce "Voodoo Child (Slight Return)" mais prend toutefois le temps de se réaccorder avant d'attaquer la plus fameuse introduction à la wah wah de l'histoire de son instrument. Jimi alterne entre tempête et calme dans une version plus nuancée qu'à l'accoutumée.

Jimi remercie Gerry Stickells pour le changement de corde qu'il a opéré, lance un nom d'oiseau puis salue chaleureusement l'audience.
Après un début bruitiste, on entend les premières notes du thème de "Star Spangled Banner", mais c'est en fait avec "Purple Haze" que le groupe décide de conclure. Le public répond bien sûr très favorablement, claquant des mains pour marquer la pulsation. La qualité audio, excellente jusque là, se dégrade considérablement... avant de revenir comme auparavant dès la fin du premier couplet. Le premier solo reprend dans un premier temps les éléments thématiques de la version studio
Le dernier solo, violemment bruitiste, nous rappelle les versions sauvages des débuts de l'Experience.


Au final ? Un excellent concert, découvert seulement hier pour ma part. Pas de temps morts, des versions solides : c'est un vraiment un fantastique document qui vient d'émerger.
Jimi Hendrix ? The ultimate rock performer !



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Mousme



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Mer 14 Juil 2010 - 14:35



Dernière édition par Mousme le Ven 29 Juil 2016 - 11:20, édité 1 fois
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Electric Thing



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Mer 21 Juil 2010 - 14:02

Citation :
Ayler a dit : Cette troisième source n'est toutefois pas sans intérêt : elle laisse présager un Merge d'un qualité exceptionnelle.
@ suivre...
VIBRATORY MUNSTER'69 MERGE FINAL VERSION 1.31

"Shut Up And Listen"

A Vibratory 3 source merge of:

The Jimi Hendrix Experience at Halle Munsterland, Munster, Nordrhein-Westfalen, Germany
January 14th 1969

After about fourteen months of fiddling around and working on it whenever time permitted; the Munster Merge is finally finished!!! I dedicate this one to The Drum Doctor.
I did my best on keeping the phase centered but this was not possible at all times. All in all I think this is one of the better merges I did so far and I am satisfied with the outcome,
especially since this is a mindboggling concert!!!!
Red House just blows your mind!

Technical details:
1st source; mixed very softly in the middle.(except in between songs to fill in gaps)
2nd source; mixed to the right at all times.(except in between songs to fill in gaps)
3rd source; mixed to the left at all times.(except in between songs to fill in gaps)
4th source, AKA "The Incr Source" was omitted due to abysmal transfer quality.

I did not do any EQ'ing or compressing nor did I apply any sort of destructive filtering on the individual sources.

1st source: no idea but very low-gen
2nd source: from a vinyl-to-CD transfer of the bootleg LP "A Magic Time"
3rd source: from the CD bootlegs "Savage Beethoven" (tracks 1-7) and "Electric Warrior"(tracks 8-10) (Rainbow Warrior Music RWM 0701 and RWM 0702).
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Purple Jim



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Sam 22 Jan 2011 - 21:32

MÜNSTERSCHE ZEITUNG - ‘Der Magier Mit Der Gitarre - [‘The Magician With The Guitar’]) - Jimi Hendrix excites at the Halle last night’ by ‘K.A.’:

“You could see it immediately: this evening would bring a good mood. From all parts of the region more than 3,000 young Jimi Hendrix fans had flocked to the Halle Münsterland to see their idol play and create magic. The spectators outfits recalled dusty theatre wardrobes and moth-balls. Before, however, the star of the evening performed, “The Eire Apparent” from Ireland warmed up. They succeeded partly, but the next intermission, announced by the organizer to change instruments, cooled the mood down again. As soon as the dark skinned grandson of a Cherokee Indian [sic] dressed like a parrot, entered the stage, the excitement grew boundless. The “Halle” had not seen this since the days of the “Rolling Stones”: before the first string even started to ring the excited youngsters stood on their seats. When Jimi Hendrix finally started his show, a combination of theatrics, gags and jokes, which is hardly surpassed,.. The reaction of the audience balanced between ecstatic roars and muffled silence. Occasional shouts, not coming from Jimi Hendrix for he does not need them, grew louder. Obviously Jimi Hendrix attempts to personify the guitar; however the instrument remains a tool. Even when played by a master, it stays dependent not only on his big hands, but also on the gigantic amplifiers and speakers, some 50 pieces of which the magician with the guitar had set up on stage. His skill is truly masterful, because he technically controls every chord. His musicianship is unmistakable, and yet the whole thing has its drawbacks: Jimi Hendrix puts his talent in a pan, shakes it thoroughly — and what comes out of it is a salad, difficult to digest. It remains to be said that his audience seemed satisfied — they
saw him, heard him, and cheered him. What remained was the rumble in your ears and the vivid memory of pop music’s most extreme avant-garde musician.”

SÜDDEUTSCHE ZEITUNG - ‘Little music to enjoy’ by ‘J. von M’:
“Jimi Hendrix is without a doubt one of the most fascinating people in pop music— fascinating because he is exotic and unusual. No other pop star sports such a wonderful mop of curly hair. Also, the exceptionally beautiful rings on his hands are unmatched, they even beat Ringo’s famous red ruby. Of course the most exciting thing about him is his music; however, upon listening for a longer period of time, it makes you wonder more and more, especially because of the abandon of melodic domination.
Jimi Hendrix has risen to international fame during the heyday of sensitive, heart-melting soul-beat, even though he never was a very good singer and the raw, denatured sound of his guitar had been irritating from the beginning. ‘Third Stone From The Sun,’ a number from his first album Are You Experienced shows how far away from the current soul harmonies his sounds were right from the start. On his newest record Electric Ladyland the human voice and melody in the traditional sense play only a minor role.
The guitar rules: a guitar, of course, which seems to be inexhaustible in its abundance of sound, its modulation, and its expressiveness.
Due to the murderous acoustics of the Kongreßsaal, where Jimi Hendrix and his group performed, this masterful guitar could often only be guessed at most of the time.. The generally young audience was paralysed; short applause at the end was the entire response to Hendrix’s passionate musical appeal. One cannot warn foreign music groups emphatically enough against this music-hostile concert hall, in which even the ‘Matthäus passion’ sounds strange. It is not only the unfortunate acoustics of the Kongreßsaal, which killed the music of the Jimi Hendrix Experience. Of course it was also largely the horrible architecture. Jimi Hendrix’s music cannot be consumed as easily as the average symphonic concert or top-ten hit. It not only affects the hearing, but your whole body. It develops a magic power through its emphasis on the tonic, the keynote, which is being circled, varied in a repetitive though diverse way. This power can only be assimilated by an open listener who is free to move his body and whose eyes are not constantly put off by a bombastic cultural décor. Such may enhance the indulgence in melodies but not the adoption of almost anticultural sounds like Hendrix’s which stimulate a totally emotional state. His invitation at the start of the concert, to forget the room, the building, (‘You are in church here’), didn’t help. The gold on the ceiling, the heroic
mosaic works on the walls, the neatly arranged seats in the hall demolished all the magic of his music. When you want to hear how his music really sounds, stick to his latest double album Electric Ladyland.”

MÜNCHNER MERKUR - ‘Jimi Hendrix is the loudest’, ‘The “Superstar” from Seattle stars in Munich’s Kongreßsaal by Ingelore Kuhner:
”For those who attended the Jimi Hendrix concert, ‘loud’ has become a new category. In comparison, the Rolling Stones are whispering pebbles. A highly explosive mixture of blues, beat, sex and shock, roaring and shrilling non-stop out of 48 speaker cabinets and 12 amplifiers, left the audience at the Kongreßsaal (surrealist painter Mae Zimmermann was among them) with numbed ears. Jimi Hendrix, the beat scene’s beautiful, wild one, the eccentric Sambo from Seattle, a Cherokee Indian’s grandson [sic] who believes he’s making the ‘only music that counts.’ With his electric guitar and every possible modern technical device he brings space echo and galactic reverberations to the underground. Is this the new music of the spheres? What were Burman, Lovell, and Anders [USA astronauts] listening to when they were raving up there about ‘a precious stone on black velvet?’ Are we dealing with a cosmic or an acoustic misunderstanding here? After 30 minutes of warming up by ‘Eire Apparent,’ a young Irish group that mocked roaringly all conventional ideas of folk music, ‘superstar Mr. Hendrix’ (New York Times) sprang onto stage to mediate his ‘Experience’ or, in the words of The Observer, to celebrate ‘the Hendrix religion.’ ‘You are in church here,’ Hendrix suggested to the public in the dark. ‘Forget everything that happens outside this room.’ After that the black Elvis Presley knew no mercy for his guitar for the next 50 minutes. He shakes and caresses it, plucks its neck, rubs it erotically along his body, pulls it to the ground, rides on it and draws from it, with a furious lovebite, previously unheard polyphonic screams. Says a female Hendrix fan after the experience: “I wouldn’t like to be his guitar!”
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Mousme



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Mar 8 Fév 2011 - 17:33



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Mitch007



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Sam 10 Mar 2012 - 15:05


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Tiger



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Jeu 19 Avr 2012 - 10:39



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robertoblake



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Dim 19 Juin 2016 - 0:23

Très bonne set list.
Dommage pour les problèmes de justesse.
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Mousme



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Ven 29 Juil 2016 - 11:21

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Mousme



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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Ven 29 Juil 2016 - 11:21

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MessageSujet: Re: Münster (Halle Munsterland) : 14 janvier 1969    Aujourd'hui à 13:41

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