Jimi Hendrix


 
AccueilCalendrierFAQRechercherMembresGroupesS'enregistrerConnexion

Partagez | 
 

 Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
Ayler
Admin


Messages : 2461
Date d'inscription : 04/06/2010
Age : 45

MessageSujet: Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]   Sam 10 Juil 2010 - 10:48

Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]


Titres :

1. Foxy Lady
2. Burning Of The Minight Lamp
3. Fire
4. Catfish Blues
5. Hey Joe
6. Purple Haze

Source : c'est un enregistrement audience amateur d'une excellente qualité audio. En effet, il est plus musical que certains enregistrements soundboard car la balance entre les instruments est équilibrée, et si le chant est un peu en retrait, c'est tout simplement parce que c'était certainement le cas à ce concert.

Seul le premier concert du groupe (à 20 heures) a été documenté.


Le concert s'ouvre par "Foxy Lady", dont l'Experience livre une bonne version. L'énergie sourde, le tempo lourd mais relâché sont bien présents. Le solo central est largement inspiré de celui de la version studio.

Jimi dédie "Burning Of The Midnight Lamp" à Eva - manifestement touché par le fait qu'elle lui ait adressé des fleurs. C'est avec elle qu'il concevra son unique fils, James Daniel Sundqvist. "Cette guitare est tellement désaccordée" précise-t-il ensuite. Cette version peut être considérée comme officielle dans la mesure où elle ouvrait le CD UniVibes "Calling Long Distance". Elle est assez impressionnante : le groupe réussit à faire oublier l'absence d'une large part de l'instrumentation de la version originale - mon seul regret résidant dans le fait que la voix est trop en retrait pour en profiter pleinement.

Avec "Fire", le groupe revient au répertoire de "Are You Experienced". L'interprétation est efficace, proche de la version studio sans toutefois atteindre son niveau.

Noel Redding annonce que le groupe va reprendre "un vieux morceau de blues maintenant", un titre de Muddy Waters. Jimi précise que Mitch jouera un solo de batterie, et appelle la composition "Catfish Blues" (et non "Experiencing The Blues"). Une fois de plus, "Catfish Blues" est le meilleur moment du concert. Jimi crée tout simplement le futur du blues, tout en puisant dans ses racines les plus profondes.
Le solo central, d'une minute environ, est splendide. La qualité audio est telle qu'on peut apprécier le solo de Mitch - ce qui est rare pour un enregistrement audience. Jimi reprend à la wah wah pour le final : grand moment !

A un spectateur qui lui demande de jouer "Hey You", Jimi répond qu'il ne connait pas les paroles de ce titre... mais qu'ils vont essayer de jouer "Hey Joe" ! Il précise ensuite que lorsque l'on joue en extérieur, il est difficile de garder la guitare accordée, insistant sur le fait qu'il fasse très froid.
"J'aimerais faire "Hey Joe" pour vous et Eva".
Eva est manifestement une bonne muse : c'est une très bonne version. Le solo central est d'un niveau correct bien que joué avec les dents, et le second solo certainement très visuel aussi, ce qui n'exclut pas les fulgurances chez Jimi (il joue deux tirés hallucinants).

Jimi explique qu'il leur reste le temps de faire une chanson... et c'est bien sûr "Purple Haze", qu'il débute par une introduction bruitiste dans la lignée de celle de "Wild Thing" version Monterey - il reprend le même plan mêlant vibrato et jeu en legato, que seul lui savait alors faire.
Après deux couplets énergiques, Jimi se lance dans un solo calqué sur celui de la version studio, suivi de quelques courts développements. Il y a toutefois un coup de vibrato de trop : il est salement désaccordé lorsqu'il reprend le dernier couplet. Il termine par une fin apocalyptique, impressionnante dans un premier temps, mais qui prend l'eau sur la fin.

Au final ? Pour les amateurs de l'Experience du début, c'est un autre must have de cette tournée scandinave... dont il faut souligner la qualité des prestations documentées.



Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://www.facebook.com/SugarSweet44
Mousme



Messages : 2257
Date d'inscription : 05/06/2010

MessageSujet: Re: Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]   Jeu 15 Juil 2010 - 16:29



Dernière édition par Mousme le Dim 4 Mai 2014 - 13:46, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur
Electric Thing



Messages : 2506
Date d'inscription : 04/06/2010
Age : 45
Localisation : Légèrement à gauche de Saturne !

MessageSujet: Re: Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]   Lun 19 Juil 2010 - 12:59

Stora Scenen [Big Stage], Gröna Lund [Green Grove] Tivoli,
Djurgården [Gamepark (an island)]*, Stockholm. [2nd show was inside at the Dans In]
*Thanks to Herman Cherkusen for this info

[Aud = Audience]

MC : [Swedish chat] The ‘Jimi Hendrix Experience’
Jimi : Yeah thank you very much, anyway, hooray, all thirteen of you, thank you. We’d like to do a song called ‘Foxy Lady’, if you don’t mind…


1. FOXY LADY [Backing vocal - Noel]

Now, you know you’re a cute little heart breaker
(Foxy)
And you know you’re a sweet little love maker
(Foxy)
I’m gonna take you home
oh-I won’t do you no ha-arm, no
You’ve got to be all mine, all mine
Ooh! foxy lady

I see you, I’m down on the scene
(Foxy)
You make me, wanna get up and scream!.
(Foxy)
The pussy cat
I’ve made up my mind
I’m tired of wastin’ all my, precioust ti-ime
You’ve got to be all mine, all mine
Ooh! foxy lady

[solo]

I’m gonna take you home
oh-I won’t do you no harm, no
You’ve got to be all mine, all mine
Ooh! foxy lady

Here I come baby ha
Gonna do it till I’m…

Foxy lady, yeah, yeah

(Foxy)

(Foxy)

Noel : Thank you very much, it’s off our LP, ‘Foxy Lady’, nice to be back.
Jimi : Yeah thank you... I’d like to sa’ - what is that - well any way um, er, a-huh, I’d like to say, I want to do this toon now for a girl name-uh Eva *, she sent us some-uh flowers and stuff like that and it was really out o’ sight and-uh we’d like to do our new single now, if you don’t mind, okay?, it has a name ‘The Burning Of The Midnight Lamp’ dedicated to Eva *. Okay hit a ‘C’ now hah [tuning] ho-ho-ho man-uh, this guitar is so out of toon, man, boy, here we go ‘The Burning Of The Midnight Lamp’, you’d better go…
* Eva Sundqvist – She sent Jimi roses several times he played in Stockholm, she finally met him after the show in 1969 and concieved his only known son - Daniel


2. BURNING OF THE MIDNIGHT LAMP

The morning is dead and the day is too
There’s nothing left here to leave me, but the velvet Moo-oon
All my loneliness I have felt today
It’s a little more than enough, to make a man, throw himself away, an’
And I continue, to burn the midnight lamp, alo-one

The smiling portrait of you
Is still hanging on my frowning wa-all
It really doesn’t, really doesn’t bother me too much at a-all
It’s just the, ever falling dust, that makes it so hard for me to see
That forgotten earring laying on the floor
Facing coldly toward the door
And I continue, to burn the midnight lamp, all alo-o-one
Burn

Yeah, yeah

Lonely, lonely

Loneliness is such a drag

Now, here I sit to face, that same old fireplace
Gettin’ ready for that same old explosion
Goin’ through my mind
And soon enough time will tell
About the circus in the wishing well
And someone who will buy and sell for me
Someone to toll my bell

And I continue, to burn the same old lamp, alo-o-one
Yeah, …..blow my mind
Lonely, so lonely

Yeah

Noel : Thank you very much. Bloody awful...A quick tune up.
Jimi : B...Yeah, we’d like to continue on with a song named ‘Let Me Stand Next To Your Old Lady’. I mean ‘Let Me Stand Next To Your Fire’ I’m sorry. One, two. One, two, three...


3. FIRE [Backing vocal - Noel]

Yeah, [… ? big ugly feet?], yeah

You don’t care for me, I don’t-uh care about that
You’ve got a new fool hah, I like it like that
I have only one-uh, burnin’ desire
Let me stand next to your fire [plays riff]
Let me stand next to your fire
(Let me stand next to your fire) Oh, let me stand, baby
(Let me stand next to your fire) Woa-oa, let me stand
(Let me stand next to your fire) I’ll do no harm
(Let me stand next to your fire)

Yeah dig this baby and stop actin’ so crazy
You say your mom ain’t home, it ain’t my concern
Just don’t play with me and you won’t get burned
I have only one-uh, itchin’ desire
Let me stand next to your… [plays whammy bend]
(Let me stand next to your fire) Oh, let me sta-and, baby
(Let me stand next to your fire) Woa-oa, let me stand
(Let me stand next to your fire) Yeah
(Let me stand next to your fire)

…Let Jimi take over
You know what I’m talkin’ about, yeah

Yeah

That’s what I’m talkin’ about, today

Only money
You’d better save it, babe
Save it for your rainy day
I have only one-uh burnin’ desire
Let me stand next to your… [plays trill]
(Let me stand next to your fire) Yeah, let me stand
(Let me stand next to your fire) Woa-oa let me stand
(Let me stand next to your fire) I won’t do no harm
(Let me stand next to your fire) Yeah

Jimi : Thank you
Noel: I just said...very quiet, D’you.
? : Far out! Jimi!
Noel: [whistles:] ‘Whyoo, whyoo’ it’s very cold isn’t it, coh.
? : ‘Hey You’!
Noel: Like to do an old blues number now - wa-hoa ghroa [Makes strange noises!] - which we arranged ourselves...It’s an old Muddy Waters number or something...Cool...Far
out...it features Mitch I think.
Jimi : We’d like to have Mitch Mitchell do a drum solo on this next blues, it’s a very clean type of blues, written by Muddy Waters and um, we’d like to do it our own clean way y’know
Aud : [Laughter]
Jimi : What’s w’, man I mean, I’ve been hearin’ bad things about us, [in silly voice:] that’s not true.
Noel: We don’t take our trousers off on stage either
Aud : [Laughter]
Jimi : [tuning] Damn…Go back ‘E’… Here we go with a thing called ‘Cat’, we’ll call it ‘Catfish Blues’ [strums] It’ll go like that, that’s right
Aud : [Laughter]…


4. CATFISH BLUES *

Well I wish, I was a catfish
Swimmin’ i-in, Lo-ord, the deep blue sea
I’d have-uh all you pretty women
Fishin’ after me, fishin’ after me

Oh, Lo-ord, oh yeah, sure ‘nough, woa, yeah
Well, there’s two to my girlfriend’s house
And I sat down, Lo-ord, on her front step
And she said-uh “Come in now Jimi
My husband just now le-eft
Lord, he’d just now left”
An’ I said “Oh yeah”
She say, “Woa yeah, woa yeah
Oh yea-eah, woa yeah, woa yea-eah”

[Solo]

Well there’s two, two trains a runnin’, yeah
But there’s now none, Lo-ord, is goin’ my way
You know there’s-uh one train runnin’ at midnight
The other one, leave just ‘fore da-ay, leave just ‘fore day
Oh, Lo-o-ord, sure ‘nough do
Oh, Lo-ord, sure ‘nough

[Drum solo]

* First two verses from Muddy Waters ‘Rollin’ Stone’ , last from his ‘Still A Fool’ both songs are themselves variations of other blues songs

Noel: Thank you very much. Mitch there on drums.
? : Huh?. Good luck. Should play ‘Hey’. ‘Hey You’! Come on.
Aud : [Laughter]
? : Hey. Hey Jim, it’s ‘Hey Joe’ ha-ha.
Jimi : Hey, somebody asked us to play ‘Hey Yoe’.
? : Woa-hoe! ‘Hey You’!
Jimi : I tell you what, we won’t, I don’t know the words to that song man, but I tell you what, we’ll try to play ‘Hey Joe’ for you though, okay?
Aud : [Laughter]
Jimi : We’ll do that together-ha
Aud : [Laughter]
Jimi : ‘Hey Yoe’ that’s out o’ sight ‘Hey Yoe’
Aud : [Laughter]
Jimi : I’m very groovy, I’m very, that’s really rocking [tuning] You know when your playin’ outside it’s very hard to keep the guitar in toon. So in between the numbers, you see us toonin’ up all the time, understand? toon up? you know guitar, outside? Well anyway heh, it’s very cold out here, so just gi’ me one check-uh chance to toon up. Gi’ me a ‘A’ [tuning] Anyway we’d like to do ‘Hey Joe’ for you and Eva…


5. HEY JOE (William ‘Billy’ Roberts)

Hey-ey Joe, where you goin’ with that gun in your hand?
Hey-ey Joe, said where you goin’ with that gun in your hand?

I’m goin’ down to shoot my lady
You know, I caught her messin’ ‘round with another man
Yeah
I’m going down to shoot my old lady
You know, I caught her messin’ ‘round with another man
That ain’t too cool

Hey-hey Joe, I heard you shot your lady down
You shot her down in the ground
Hey-hey Joe, I heard you shot your lady down
You shot her down
Yes I did, I shot her
You know I caught her messin’ ‘round town
Yes I did, I shot her
You know I caught her messin’ ‘round town
I gave her the gun, I shot her

Hey-ey Joe
Oh, where you gonna run to now, where you gonna go?
Hey-ey Joe, I said
Where you gonna run to now, where you gonna go?
Hey now, well, dig
I’m goin’ way down south, way down to Mexico way
I’m goin’ way down south, way down where I can be free
Ain’t no one gonna find me
Ain’t no hangman gonna
He ain’t puttin’ rope around me
Yeah, you’d better believe it, baby
Hey, hey-ey Joe, you’d better run on down
You’d better, goodbye everybody
Yeah

Noel : Thank you...Ta
Jimi : We got time to do one more song, we only got, we only got, we only got time,
the man just now told us we could only do one more song more
Aud : No, no, no, Purple Haze, Purple Haze!
Jimi : He-he-heh
Noel: Hang on, oh, oh ooh
Jimi : I dreamed I was the-ere in teenybop heaven’ ha-ha-ha, I’m sorry, I just had to say it, baby, I’m sorry. Okay, here we go, we’re gonna do a song named ‘Purple Haze’ dedicated to all the, haze makers heh-heh-heh-hum. I’m gonna, oh well, I sank at sea as you know….


6. PURPLE HAZE [Backing vocal - Noel]

Purple haze all in my brain
Lately things don’t seem the same
I’m actin’ funny, but I don’t know why
‘Scuse me while I kiss this guy

Purple haze all around
Don’t know if it’s-uh up or down
Am I happy or in misery?
Whatever it is, that girl put a spell on me

Help baby
Help baby, yeah

[Solo]

(Ooh aah, ooh aah, ooh aah, ooh aah)

Purple haze all in my eyes
Don’t know if it’s-uh day or night.
You’ve got me blowin’, blowin’ my mind.
Is it tomorrow or just the end of time?

Hey
Nanny Mabely*, yeah
Yea-eah, purple haze
(Purple haze)
Oh, no, you blow my mind
(Purple haze)

(Purple haze)

(Purple haze)

Jimi : Thank you, thank you very much.
Noel : Thank you very much...Thank you very much.
Mitch: Thank you, great, who the fuck!?

* Moms Mabely a famous Harlem commedienne, obviously a favourite of Jimi’s as he mentions her several times. Jimi refers to her as ‘Nanny’ (Granny) as she was an old woman by this time, although at the height of her career. When Jimi played with the King Casuals they recruited some members of 'The Presidents': guitarist Alphonso Young (from whom Jimi learned playing with the teeth), and Raymond Belt their MC who was a Moms Mabely impersonator!

Source : http://crosstowntorrents.org/showthread.php?t=1842
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur
Mousme



Messages : 2257
Date d'inscription : 05/06/2010

MessageSujet: Re: Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]   Sam 22 Jan 2011 - 17:53



Dernière édition par Mousme le Dim 4 Mai 2014 - 13:47, édité 1 fois
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur
Contenu sponsorisé




MessageSujet: Re: Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]   Aujourd'hui à 10:08

Revenir en haut Aller en bas
 
Stockholm (Stora Scenen) : 11 septembre 1967 [Premier concert]
Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Stockholm (Stora Scenen) : 24 mai 1967
» Backstage : Stockholm (Stora Scenen, Gröna Lund, Tivoli Garden) : 31 Août 1970
» Remise du trophée "World Top Musician" (Europa Hotel) : 16 septembre 1967
» Gothenburg (Konserthallen) : 3 septembre 1967
» Jazz Hot n°234 des mois d'août-septembre 1967

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
Jimi Hendrix :: LA MUSIQUE :: Hendrix Live-
Sauter vers: